Поради батькам





НАЛАШТОВУЄМОСЯ НА «НАВЧАЛЬНУ» ХВИЛЮ

Канікули промайнули блискавично, проте за літні місяці свободи дітвора встигла відвикнути від жорсткого режиму, ранніх прокидань і навчальних навантажень. Швидко перейти після тривалого відпочинку на шкільний ритм життя дитині важко в будь-якому віці. Однак найбільше проблем з адаптацією виникає у першачків, п’ятикласників і тих, хто цього року піде в десятий клас.
«ПОСЛЕДНИЙ БОЙ, ОН ТРУДНЫЙ САМЫЙ»
Остання шкільна криза — перехід у старшу школу. Тут накладається і пік підліткових проблем, які розпочинаються ще в середній школі, і наближення дорослого життя, і вибір майбутньої професії, і перевантаження у зв’язку з підготовкою до ЗНО. Мотивація до навчання уже не така, як у початкових класах. До того ж підлітки більше спілкуються з ровесниками поза школою. Головне для батьків старшокласників — не втратити довіру дитини у цей непростий період.
Мами й татусі повинні стати не просто терплячими, а демократичними, — радить психолог. Старшокласник мусить знати, що він може обговорити з батьками будь-яке питання. Перед тим, як висловити свою думку, наберіться терпіння, дослухайте дитину до кінця, навіть, якщо ви завчасно не підтримуєте її точку зору. Якщо доводи підлітка вас не переконали, не забудьте підкреслити, що для вас важливе його бачення ситуації, однак ви не згодні. І обов’язково аргументуйте свої слова.
Звичайно, основна проблема старшої школи — профорієнтація. Не відкладайте це питання на останні місяці одинадцятого класу. Навіть у молодшій школі розмови на тему «ким ти хочеш стати» поступово формуватимуть правильне ставлення дитини до цього важливого рішення. У старших класах намагайтеся забезпечити школяра інформацією про спеціальності, які потребують тих навичок і вмінь, які ви самі помітили у дитини. Запропонуйте переглянути разом художній фільм, де головний герой працює у тій сфері, яка, можливо, могла б зацікавити старшокласника. Потім спробуйте обговорити побачене, дізнайтеся, чи хотіли б син чи донька займатися цією справою у майбутньому. Взагалі, чим більше дитина отримає інформації про ту чи іншу професію, тим легше їй буде зробити вибір.
Часто батьки наполягають на тій чи іншій спеціальності, не враховуючи смаків дитини. Тому радимо пропонувати варіанти, а не змушувати обирати те, що подобається вам.
Ще одну помилку батьки роблять, коли відмовляють дитину від навчання на тому чи іншому факультеті через сімейні фінансові проблеми. Якщо старшокласник зробив вибір — не відмовляйте його, нехай спробує вступити на бюджет. Але разом продумайте запасні варіанти на випадок, якщо йому не вдасться вступити на навчання за державним замовленням. Адже сьогодні можна подати документи одразу на кілька спеціальностей.
Рекомендації  батькам  учнів 10 класу
*Намагайтеся створити умови, які полегшують навчання дитини.
*Слухайте свою дитину: нехай вона переказує те, що треба заучувати, запам’ятовувати, періодично диктуйте тексти для записування, перевіряйте знання за запитаннями підручника і т. ін.
*Регулярно знайомтеся з розкладом уроків, факультативів, гуртків, додаткових занять для контролю і надання можливої допомоги.
*Діліться з дітьми знаннями з галузі, в якій ви маєте успіх.
 *Пам’ятайте, що в центрі уваги батьків має бути не оцінка, а знання, навіть якщо сьогодні ними скористатися неможливо. Тому думайте про майбутнє й пояснюйте дітям, де коли ці знання стануть у нагоді.
*Не залишайте без уваги вільний час  дитини. Не порівнюйте її успіхи з успіхами інших, краще порівняйте її із собою – це дає надію.
*Створюйте традиції й ритуали, які стимулюватимуть навчальну активність дітей. Використовуйте позитивний досвід ваших батьків і знайомих.
*Намагаючись пояснити різні способи виконання завдання, не відмовляйтеся від свого рішення. Це стимулює активність школяра
*Давайте відчути дитині, що любите її незалежно від успішності, помічаєте пізнавальну активність навіть за окремими результатами.

  

«Професія - це тягар, що переходить у радість
 Шановні батьки та любі діти!
Є  способи вибору професії.
Перший спосіб - метод проб і помилок, кгда людина йде наосліп, пробуючи себе у різних сферах діяльності, поки не знайде ту єдину професію, яка буде приносити йому не тільки засоби до гідного существоанию, але і радість праці. На це може піти половина людського життя.
Другій спосб - вивчення себе, своїх інтересів, нахилів, власти нервової системи, мислення, пам'яті, уваги - всього того, що знадобиться кожній людині у виборі тієї чи іншої професії. Одержавши знання про себе, можна познайомитися зі світом професій, дізнатися свої можливості в обраній професії і вимоги професії до людини.
Третій спосіб  - шлях вибору професії своїх батьків, дідів і прадідів. Він можливий у тому разі, якщо це традиція родини, яка дбайливо зберігається і передається з покоління в покоління. Для того щоб покоління були вірними традиції вибору професії, потрібно багато складових. Але головне - ставлення дорослих до своєї професії, закоханість у свою справу.

Перша серйозна життєва проблема, з якою стикаються старшокласники, - це вибір майбутньої професії. Питання «Ким я буду?» задає собі кожна молода людина. І тут головне - не розгубитися, зорієнтуватися і зробити правильний вибір, відповідний інтересам, здібностям, можливостям, ціннісним установкам, і, нарешті, вимогам, які висувають професії до особистості кандидата. Правильно зроблений старшим підлітком вибір - це початок шляху до успіху, самореалізації, психологічного і матеріального благополуччя в майбутньому.
Питання професійного самовизначення починає усвідомлюватися учнями вже в 14-15 років. Згідно щорічно проводяться фахівцями Центру діагностики та консультування соціологічних досліджень щодо виявлення професійних намірів близько 60-70 % учнів 10 класів вказують на необхідність отримання більш точних відомостей про середніх спеціальних та вищих професійних закладах, приблизно 50% школярів відзначають необхідність проведення досліджень з метою виявлення професійно важливих якостей.
Таким чином, більшість учнів старших класів не мають достатніх знань про себе і не володіють необхідними відомостями про існуючі варіанти реалізації своїх професійних намірів.


Величезне значення  у виборі професії відіграє психологічний тип людини.
Сангвінік
Врівноважений, рухливий тип. Його нервова система відрізняється великою силою нервових процесів, їх рівновагою і значною рухливістю. Сангвінік - людина швидкий, легко пристосовується до мінливих умов життя. Його характеризує висока опірність труднощам життя.
Холерик
Неврівноважений тип з переважанням збудження. Його нервова система характеризується, крім великої сили, переважанням збудження над гальмуванням. Відрізняється великою життєвою енергією, але йому не вистачає самовладання; він запальний і нестриманий.
Флегматик
Врівноважений, інертний тип. Його нервова система також характеризується значною силою і рівновагою нервових процесів поряд з малою рухливістю. Флегматик - спокійний і повільний людина, не схильний до зміни свого оточення; добре чинить опір сильним і тривалим подразникам.
Меланхолік
Люди, які належать до цього типу, характеризуються слабкістю обох процесів - збудження і гальмування, погано пручаються впливу сильних позитивних і гальмівних стимулів. Меланхоліки легко поранити, він гостро реагує на зовнішні події та глибоко їх переживає. Йому складно стримати ці переживання, вони ніби вихлюпуються назовні. Меланхоліки дуже (іноді навіть надмірно) вразливі і емоційно вразливі.
 Діти заповнювали анкету з вибору професії
Анкета «5  основних напрямків професійної діяльності».
Людина - природа
Мікробіолог
Агроном
Зоотехнік
Майстер-плодоовощевод
Ветеринар
Контролер-приймальник фруктів
Майстер-тваринник
Аппаратник вирощування дріжджів
Агроном по захисту рослин
Зооінженер
Льотчик-спостерігач рибного господарства
Єгер
Біолог-дослідник
Флорист
Садівник
Геолог
Бджоляр
Ґрунтознавець
Людина - техніка
Слюсар-складальник
Технік-механік
Технік-технолог громадського харчування
Електрослюсар
Інженер-механік
Інженер-електрик
Майстер-діагност техніки
Слюсар-ремонтник
Токар
Оператор прокатного стану
Раскройщик верху взуття
Розкладальник лекал
Інженер-конструктор
Водій
Водолаз
Радіотехнік
Швачка
Зв'язківець
Людина - людина
Перукар
Продавець
Інженер-організатор виробництва
Лікар
Вчитель
Судово-медичний експерт
Лікарсько-трудової експерт
Соціолог
Педагог
Тренер
Майстер виробничого навчання
Інженер-педагог
Екскурсовод
Вихователь
Організатор-виробництва
Організатор торгівлі
Слідчий
Адвокат
Дізнавач
Хірург
Інспектор міліції
Психолог
Менеджер з продажу
Торговий представник
Няня
Офіціант
Адміністратор

Людина - знакова система
Програміст
Кресляр-картограф
Математика
Редактор видавництва
Мовознавець
Фінансист
Оператор фотоскладального автомата
Коректор
Бухгалтер-ревізор
Контролер продукції поліграфній
Стенографістка
Телеграфіст
Нотаріус
Радіооператор
Фотограф
Поштовий працівник
Діловод
Логіст
Маркетолог
Спеціаліст з оподаткування
Аудитор
Радист
Плановик
Людина - художній образ
Художник-декоратор
Художник-ресторатор
Настроювач музичних інструментів
Концертний виконавець
Артист балету
Артист театру
Мистецтвознавець
Музикознавець
Театрознавець
Квітникар-декоратор
Живописець по порцеляні
Ліпник архітектурних деталей
Дизайнер інтер'єру
Композитор
Іміджмейкер
Бренд-менеджер
Спеціаліст з реклами
Маляр
Гравер
Фотограф
Склодув
Шліфувальник каменів
 
Людина - людина - всі професії, пов'язані з вихованням, обслуговуванням, навчанням людей, спілкуванням з ними. До цієї групи належать усі педагогічні та медичні професії, професії сфери послуг офіціант, продавець, лікар, секретар, педагог загального профілю, вихователь.
Якості: товариськість, емоційна стійкість, організаторські здібності

Людина - техніка - всі професії, пов'язані з утворенням, обслуговуванням і експлуатацією техніки. Це такі професії як: інженер-конструктор, автослюсар, системний адміністратор, автослюсар, верстатник, електрик, слюсар, оператор, токар, монтажник конструкцій, радіомеханік, інженер-технолог, водій.
Якості: здібності до геометрії, фізики, просторову уяву, технічний склад мислення, схильність до практичної праці.
Людина - художній образ" - всі професії, пов'язані з створення, копіювання, відтворення і вивченням художніх образів. До цієї групи відносяться такі професії як: художник, актор, співак, реставратор, мистецтвознавець, диктор, архітектор, швачка-модельєр, маляр, копіювальник малюнків, композитор, письменник.
Якості: наочно-образне уявлення, яскрава уява, схильність до творчості, гнучкість почуттів, розвиненість функціональних здібностей (слух, зір, мова, смак тощо).

Людина - природа" - всі професії, пов'язані з вивченням, охороною і перетворенням природи. До цієї групи відносяться такі професії як: ветеринар, садівник, агроном, еколог, лісник, рільник, тваринник, ветеринарний лікар, геолог, агроном, зоотехнік.
Якості: спостережливість, стійкість уваги, схильність до обліку спостережень, потреба в руховій активності.

Людина - знакова система - всі професії, пов'язані зі створенням і використанням знакових систем (цифрових, буквених, нотних). До цієї групи відносяться перекладачі художніх та технічних текстів, аналітики, фінансист, економіст, плановик, кресляр, коректор, складач, стенографістка, друкарка, програміст, бухгалтер, вчений-теоретик.
Якості: здатність до алгебри (абстрактне мислення), стійкість уваги, схильність до узагальнень, до малорухомої роботи (посидючість).

Хочеться сказати про те, що виражений у студентів інтерес до професій типу «Людина-людина» відображає особливості перехідного віку, коли міжособистісне спілкування і сфера відносин стають у центрі уваги учнів. У зв'язку з чим, говорити про те, що даний вибір є остаточним, передчасно.
Однак багато підлітки вже мають уявлення про те, ким хотіли б стати по професії і можуть обґрунтувати свій вибір.
Широкий спектр професій різних типів свідчить про хорошої обізнаності учнів щодо сучасних професіях та їх специфіку, але близько чверті подростов в кожному класі сумніваються у своєму виборі або не можуть його зробити, що підтверджує актуальність проведення профорієнтаційних занять з навчаючим.

Як показують отримані результати, які навчаються в даному віці ще слабо уявляють собі своє професійне майбутнє. Насамперед, це пов'язано з тим, що вибравши цікаву для себе професію, учні слабо уявляють собі специфіку майбутньої роботи.

Пам'ятка для батьків щодо вибору професії
Шановні татусі й мами!
1. Дайте дитині право вибору майбутньої професії.
2. Обговорюйте разом з ним можливі «за» і «проти» обраної ним професії.
3. Розглядайте вибір майбутньої професії не тільки з позиції матеріальної вигоди, але і з позиції морального задоволення.
4. Враховуйте у виборі майбутньої професії особистісні якості дитини, які необхідні йому в даній спеціальності.
5. Якщо виникають розбіжності у виборі професії, використовуйте можливість порадитися з фахівцями-консультантами.
6. Не тисніть на дитину у виборі професії, інакше це може обернутися стійкими конфліктами.
7. Підтримуйте дитину, якщо у нього є терпіння і бажання, щоб його мрія збулася.
8. Якщо ваша дитина помилився у виборі, не картайте його за це. Помилку можна виправити.
9. Якщо ваша дитина рано захопився якоюсь професією, дайте йому можливість підтримувати цей інтерес з допомогою літератури, заняття в гуртках і т. д.
10.Помните, що діти переймають традиції ставлення до професії своїх батьків!


Комментариев нет:

Отправить комментарий

                      Вітаю Вас на своєму блозі! Всіх своїх найкращих  учнів запрошую до співпраці. Заходимо на сторінку свого кла...